dissabte, 16 de desembre del 2017

LA TÀCTICA DE TERRA CREMADA

LA  TÀCTICA   DE   TERRA   CREMADA  és una tàctica que l’han posat en pràctica molts militars. Els que han passat a la història, són els que al final han guanyat la guerra. però la gran majoria  són els militars i politics que han perdut la guerra i, a més amb aquesta tàctica, han ensorrat el país en el dolor i la misèria extrema. Es una tàctica cazurra, que no requereix ser gran estratega, només tenir un fetge molt gros  i insensible al gran sofriment que produeix a la població. 

Els militars i líders russos són els que, segons els manuals escolars de fa uns anys,  havien emprat aquesta tàctica amb èxit per vèncer els exèrcits invasors de Napoleó i de Hitler. És una tàctica de retirada. No deixar  a l’enemic res més que la destrucció.

Quan a un polític o general nord-americà ara -no el recordo amb precisió- li van passar per la cara que els russos havien arribat primer a Berlin, va respondre “ Stalin no s’ha de presentar a les pròximes elecions”. Efectivament podia i disposava de les vides dels altres d’una manera absoluta.  No importava el número dels propis morts. Només l’èxit final.

A la història peninsular també hi ha exemples. Els més antics, Sagunt i Numància. Els habitants d’aquestes ciutats van preferir immolar-se i cremar les pròpies ciutats que rendir-se. Són els grans  herois i models que la història romàntica de la España immortal que el franquisme ens oferia quan érem petits. 
L’exemple més modern de la terra cremada  és la retirada de les tropes republicanes de Catalunya. L’estratègia dels alts comandaments era alentir al màxim l’avenç de les tropes franquistes i en tot cas deixar-los un país assolat i un desert productiu. Així, es van fer volar ponts i centres industrials. Però pel que sabem, moltes d’aquestes ordres no es van complir. 

Els comandaments subordinats i soldats, amb una sensibilitat més propera al poble, no estava d’acord amb aquesta política.  Sabien que arruïnar el país  només deixava dolor i sofriment a  amics i parents i,  en tot cas,  endarrerir la recuperació per si un dia ells tornaven.   Així es va salvar el monestir de Montserrat i alguns dels ponts més importants del Segre i del Llobregat. També a la segona guerra mundial hi va haver generals que es van negar a fer una destrucció total abans de retirar-se. Així és com sembla que es va poder salvar París.

 A  Catalunya han  reivindicat,  ja en democràcia, com a grans estrategs.alguns dels generals i polítics que van protagonitzar la terra cremada   El poble, per ignorància o perquè sap massa,  els hi han fet poc cas, malgrat que alguns d'ells van tornar de la segona Guerra Mundial. carregats de medalles russes 
  
El Bàndol franquista tampoc havia de retre comptes pel nombre de morts del seu propi bàndol i encara menys si pertanyien als territoris desafectesPer si no havia quedat prou clar amb els milers i milers de morts de les escabetxines de l’Ebre i el Segre, després el règim franquista va publicar el decret que obligava el trasllat fora de Catalunya de les indústries estratègiques. La majoria no han tornat mai. 

La política de desindustrialització del franquisme a Catalunya  va durar fins que es va arribar al cul de sac de 1958.   Llavors a corre-cuita el franquisme va canviar de política. Fins hi tot posà un Ministre sense cartera a Barcelona. Però el país portava un retard de 25 anys respecte d'Europa.



II
L'aeronàutica  i fàbrica de motors Elizalde,  com a capdavantera, són els exemples més clars de les indústries obligades marxar i que no han tornat a Catalunya





La fábrica Elizalde, en el paseig de Sant Joan, entre Rosselló i Còrsega / FUNDACIÓ ELIZALDE



El cartell correspon a la exposició que s’acaba de tancar  a Madrid per commemorar que enguany és el centenari de la fabricació del primer motor d’aviació a la Península per Elizalde a Barcelona. El comissari de l’exposició no fa cap referència al desmantellament forçós i trasllat d’aquestes industries com a càstig a la regió catalana. Acaba amb la frase següent: “este centenario de Elizalde trata de potenciar la industria aeronáutica en la Comunidad de Madrid, compartir los avances tecnológicos de la industria, e inspirar a las nuevas generaciones hacia este sector
https://www.itp.es/web/elizalde/




Les reconversions de la fàbrica Elizalde sempre van ser  radicals. Dels automòbils  es van cremar tots els plànols per dedicar tots els esforços als avions.
Els desmantellament forçós de la postguerra fou molt més dantesc. No hem trobat cap fotografia, però l'anunci del desguàs del material de la fàbrica ens dona ja una imatge real de la tragèdia. Observi's que ja el carrer ha canviat de nom



Ara, està a punt de passar una cosa semblant? 

També amb un gallec sorrut al capdavant del govern  i que creu que no ho fa tant malament. I amb un rei que sembla més net del general invicte, que del Comte de Barcelona, que mai va regnar.

Cal tornar dessagnar-nos com a l'Ebre i el Segre?
L’ independentisme farà una retirada intel·ligent?
La patronal i el govern central esperaran a portar-nos el Ministre o revertiran la retirada de les empreses a temps?

Tornarem a sacrificar una generació de catalans? 
No en tenen prou amb la crisi global que els hi toca patir?

La estratègia de la terra cremada no és signe d'Intel·ligència, sinó de brutalitat.

1 comentari:

  1. Molt interessant!
    Ara cal esperar a veure com es van responent aquestes preguntes obertes a partir del 22...

    ResponElimina