En el llenguatge de la postguerra, quan sempre es tenia la gana a punt, se’ns recomanava als nens
quan se’ns sorprenia amb un extraordinari menjar : “MASTEGA BÉ QUE T’ENNUEGARÀS”.
Avui després de les eleccions sembla que cal dir als vencedors de cada
bàndol, que masteguin bé i que no s’ennueguin.
La llista amb més vots guanya sense sobrepassar el 30 %. Felicitats. Poden estar contents.
Però cal fixar-se en Europa i els
mercats. La borsa ha caigut malgrat
l’artifici que alguns van muntar ahir.
Si mirem a Espanya, paga la pena llegir els comentaris de periodistes
realment lliures i independents, que en queden pocs. Però si miren els fets, n’hi
ha dos que, per més que tinguin un cert grau d’atzar, són significatius. Un de polític i un de judicial- econòmic. El
polític és la “destitució” o ascensió
del cap de Campanya del PP, en Moragas, cap a l’ambaixada a la ONU.
La notícia judicial i econòmica és que el Tribunal Constitucional ha
anul·lat per inconstitucional la indemnització de 1.350 milions que el
govern va pagar a les empreses promotores del magatzem de gas Castor, entre
elles i la principal, ACS. Creiem que és el primer dels casos que molts vam
denunciar com irregulars. Esperem que sigui el principi del fi de l’època
daurada de la corrupció i que la maquinaria judicial comenci actuar en aquest
sentit, on moltes vegades hi és El Ser Superior, al cap de munt.
Creiem que la borsa i el gran capital i l’Ibex s’han equivocat amb el
cavall en el que van apostar. Els bancs i empreses catalanes
havien de fer una mica de contrapès a Madrid i no ho han fet. En part també
havien estat responsables de la crisi que vam patir.
Però ara marxant de
Catalunya han fet un altre pas cap aquest abisme insondable que és el remolí de
l’economia espanyola. Rajoy pot tornar a dir que són los hilitos de
pastelina. Però al 2018 té a sobre uns núvols de tempesta molt
gruixuts i que poc tenen a veure amb Catalunya: El deute espanyol i amb
dèficit, la caixa de les pensions a 0, el dèficit comercial creixent, el crèdit
cada cop més car.... etc. etc.
El PP controla els mitjans de comunicació públics i privats d’àmbit
estatal. És molt, però no és suficient
per evitar la tempesta i carregar les neules als independentistes. Rajoy té cintura. Amb menys de 24 hores li ha fet les maletes a Moragas . Rajoy no
está Casado con nadie. A veure si
continua sent veritat.
Ara només falta que els consellers de l’alta administració reflexionin. El
personatge estava ben preparat i dissenyat, sense preses, però a contrapèl. Cal seguir la corrent del riu per creuar-lo. És el principi de la navegació
fluvial. Així ho feien els rais que baixaven fusta i ferro des dels Pirineus
fins a Tortosa.
Contràriament al que ha manifestat últimament qui alguna vegada s’ha
disfressat de raier, cal insistir en què per la política del país:
El primer de tot cal aconseguir el final de la presó preventiva del
candidats. Cal fer un govern que, com a mínim, tingui en comú recosir la
trencadissa del 155. Cal refer la unitat social de la societat catalana i
fer un pas endavant.
Demà tocarà parlar dels altres que han guanyat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada