El 26 de gener de 1939.
Tal dia com el de la data esmentada, fa
79 anys, el general Yagüe al cap davant
de les tropes de Franco van ocupar Barcelona, mentre mes de 50.000 veïns
marxaven cap a la frontera. La data
escollida per Franco per fer l’entrada a la ciutat de Barcelona no fou casual. Algun
dia, algú aportarà les proves pertinents. En les tropes d’ocupació no hi va
voler estrangers. Ni moros, ni italians,
ni alemanys. Només militars i falangistes, poetes i cronistes, per immortalitzar
la gesta. L’apoteosi fou la misa de campanya
per purificar la terra i la història.
| El cendrer de la CUPS, es un vell record de la meva època de fumador i de que a les eleccions de 1978 hi van haver uns partits que no van ser legalitzats: ERC i els de la esquerra del PCE. Es van empasar els gripaus i van haver de fer unes coalicions amb altres noms per poguer-se presentar. La CUP actual es una disfresa volguda i el nom li va gran |
Franco capgirava aquesta
ignominiosa humiliació. Barcelona recordaria per sempre i d’una altra manera
el 26 de Gener. Ja no seria el símbol de la victoriosa batalla de Montjuic durant Guerra dels Segadors, si no una altra
derrota a recordar per un poble de perdedors escarriats.
Ara no volem la revenja.
La derrota de Montjuic portà a la llarga a la caiguda d’Olivares i el
monarca amb un nou exercit acceptar les constitucions tradicionals de Catalunya
just a l’entra a les terres catalanes per Lleida. Franco va fer al revés. Així que va arribar a Lleida va abolir el parlament
i la Generalitat.
Els temps han canviat ni Olivares
ni Franco han estat absolutament derrotats. Olivares encara per molts historiadors hispanistes
passa per un home avançat al seu temps i incomprès. Cataloguen la lluita de la Generalitat, com una revolta pagesa més de les moltes que hi ha a Europa
finals de l’edat mitjana. Per molts catalans el que ha quedat és el nom d’una novel·la.
El Corpus de Sang . En canvi els mateixos il·lustres historiadors miren y
cataloguen les lluites que hi ha en els
mateixos anys en els seus països entre
les corts i parlaments tradicionals contra la seva monarquia absoluta com les primeres
revolucions democràtiques del segle XVII. La diferència més gran que hi ha és
que allà, a Anglaterra, Holanda, Suècia
( països protestants) guanya el
parlament i aquí a Catalunya i a l’àrea catòlica, a la llarga guanya la monarquia
absoluta.
Els paral·lelismes entre les
revolució catalana del XVII i els temps que estem vivint són molt suggerents. Només cal mirar alguns
diaris. Nosaltres només farem quatre
apunts. Franco no ha estat mai derrotat. En bona part perquè els aliats,
americans i anglesos, volien una monarquia i els socialistes i comunistes una
república. La gran majoria de la intel·lectualitat
castellana y els literats y pensadors, per mi, més brillants, encara tenen els esquemes
mentals de Una grande y Libre . Olivares
tenia a sou els millors literats de la llegua castellana
de tots els temps Quevedo, Calderón, El inquisidor general, Gracian,...
La FAES
no crec que pagui sous. Ja caminen sols. Tots són antinacionalistes. De la
nació dels altres s’entén. Perquè com
deia Claude Lévi-Strauss les estructures inconscients són les que
condicionen més el pensament i la conducta. Per aixó, malgrat la seva intel·ligència, no es donen compte que altra vegada la llibertat està més enllà dels Pirineus. Només caldria fer un cop d'ull al que pasa mes enllà de la premsa i tvs españoles domesticades. Encara no s'han enterat de qui domina el grup Prisa, la quatro, tv 5 i la sexta, etc? Això els hauria de fer pensar.
Els altres, uns
a la presó i uns a l’exili, encara discuteixen com en el 1945.
Venen ganes de dir com un altre català
il·lustre Aneu a fer punyetes.
Però no, aguantarem. Nosaltres
no marxem, per edat i per convicció. Molts, de joves, vam haver de jurar
amb repugnància Los Pincipios Fundamentales del Movimiento. Vam
empasar-nos molts de gripaus. No us feu els tiquis miquis. No
renuncieu a res. Heu guanyat una generació i heu possat el bordó mes alt que la
nostra generació. Però l'escala no arriba al sostre. Quasi, pero no arriba. No
feu més equilibris, si no voleu caure. Cal ampliar la base o fer l'escala més
alta, com vulgueu dir-li. Farem la casa mes gran o saltarem per la finestra. No
ho sé. Arribat el moment, quan serem entre el 60 i 80 per cent, en tornarem a
parlar. Ara ens toca uns anys d’empassar gripaus i refer parets.
Ja han preparat la traca del 15 per
preparar el 17. Només us demanem que el 17 no acabi com un altre 26 de
gener.

Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada