Ius maletractandi,
Cervera 1202 – Madrid 2018
Avui, quan el magistrat del Tribunal
Suprem instructor de la causa contra els líders independentistes
catalans acaba de decretar la presó a Madrid pels encausats, no puc continuar estudiant els pergamins i
documents del segle XI – XIII. Necessito
tornar a obrir el meu blog. Perquè això
no és justicia, sino tristament Ius maletractandi.
La força i el poder de l’estat
es demostra en l’aplicació de la
llei, dura però llei, però no l’arbitrarietat i tergiversació dels fets.
Aquest dret de maltractar es
va votar i acceptar a les corts de
Cervera de 1202. Una de les pàgines més tristes de la història de Catalunya. Cal
recordar-ho. El discurs catalanista generalment
vol oblidar que les institucions catalanes també tenen les mans brutes.
No tot van ser assemblees per implantar la pau i treva. Turull en el seu discurs per la seva
investidura frustrada només es va recordar d’aquestes. Està be que aquests siguin els nostre valors.
Però cal saber d’ on venim. Amb llum i ombres.
El Ius maletractandi no deia que fos moralment just que els nobles maltractessin als seus vassalls, , el que si feia era negar als pagesos el dret a denunciar i reclamar
legalment als seus senyors per maltractes (*).
Ara passa tres quarts del mateix i per això m’indigno.
El poder de l’ Estat ofega el dret de denunciar i reclamar la simple evidencia dels fets.
No hi va haver violència davant la conselleria d’Economia, quan jo i vaig ser,
ni quan hi van ser els meus veïns, ni quan hi va anar el meu fill, ni quan i van anar els meus nebots... Ni una imatge.
Si els cotxes de la _Guardia civil abandonats amb armes llargues a dins, van ser maltractats i ho lamento i no negaré que sigui causa d'una multa administrativa, però " abandonar" uns cotxes oberts, amb ARMES LLARGUES A DINS QUANESSTEM A ALERTA 4. és mes que una falta administgrativa corrent.
No volem ser maltractats. No tenen dret a maltractar-nos.
La Veritat i justícia
altra vegada no està a Madrid, si no mes
enllà dels Pirineus.
Tan costa aplicar be la Constitució de 1978, pels que s’omplen la boca de defensar-la
?
(*) Nota de precisió històrica. Tenim constància de comunitats pageses que ho
van continuar fent els escrits de protesta. El ius maltractandi no es va aplicar a
tots els comtats. Aquest i altres mals usos van abolits per Ferran el Catòlic.
Amvb tot no es cert que alliberés a tot Catalunya Vella d’aquests mal ús. En molts llocs Andorra i moltes poblacions
del vescomtat de Castellbó no s’havien aplicat mai i en tot cas es van abolir
200 anys abans de la Sentencia de Guadalupe.
Ferran, el catòlic, per
poder guanyar la guerra civil, no va
tenir cap inconvenient a aliar-se amb
forces mercenàries del país de Bearn i Foix. Com que alhora de la veritat no
els poder pagar la soldada Matxicot i
altres capitostos de les tropes es van dedicar a cobrar pel seu compte
saquejant els pobres pagesos.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada