divendres, 23 de març del 2018

Ius maletractandi, Cervera 1202 – Madrid 2018


Ius maletractandi,
Cervera 1202 – Madrid 2018

Avui, quan  el magistrat del Tribunal Suprem   instructor de la causa contra els líders independentistes catalans  acaba de decretar la presó  a Madrid pels  encausats,  no puc continuar estudiant els pergamins i documents del segle XI – XIII.  Necessito tornar a obrir el meu blog.  Perquè això no és justicia, sino tristament Ius maletractandi.

La força i el poder de l’estat  es demostra en  l’aplicació de la llei, dura però llei, però no l’arbitrarietat i tergiversació dels fets.

Aquest dret de maltractar  es va votar i  acceptar a les corts de Cervera de 1202. Una de les pàgines més tristes de la història de Catalunya. Cal recordar-ho.  El discurs catalanista generalment vol oblidar que les institucions catalanes també tenen les mans brutes. 
No tot van ser assemblees  per implantar  la  pau i treva.  Turull en el seu discurs per la seva investidura frustrada només es va recordar d’aquestes.  Està be que aquests siguin els nostre valors. Però cal saber d’ on venim. Amb llum i ombres.

El Ius maletractandi no deia que fos moralment just que els nobles  maltractessin als seus vassalls, , el que si feia era negar als pagesos el dret a denunciar i reclamar legalment als seus senyors per maltractes (*).

Ara passa tres quarts del mateix i per això m’indigno.
El poder de l’ Estat ofega el dret  de denunciar i reclamar la simple evidencia dels fets. 
No hi va haver violència davant  la conselleria d’Economia, quan jo i vaig ser, ni quan hi van ser els meus veïns, ni quan hi va anar el meu fill, ni quan i  van anar els meus nebots... Ni una imatge. 

Si els cotxes de la _Guardia civil abandonats amb armes llargues a dins, van ser maltractats i ho lamento i no negaré que sigui causa d'una multa administrativa, però  " abandonar" uns cotxes oberts, amb ARMES LLARGUES A DINS QUANESSTEM A ALERTA 4. és mes que una falta administgrativa corrent. 



No volem ser maltractats. No tenen dret a maltractar-nos. 
La Veritat i justícia altra vegada no està a Madrid,  si no mes enllà dels Pirineus.  

Tan costa aplicar be la Constitució de 1978, pels que s’omplen la boca de defensar-la ?


(*) Nota de precisió històrica. Tenim constància de comunitats pageses que ho van continuar fent els escrits de protesta.  El ius maltractandi no es va aplicar a tots els comtats. Aquest i altres mals usos van abolits per Ferran el Catòlic. Amvb tot no es cert que alliberés a tot Catalunya Vella d’aquests mal ús.  En molts llocs Andorra i moltes poblacions del vescomtat de Castellbó no s’havien aplicat mai i en tot cas es van abolir 200 anys abans de la Sentencia de Guadalupe.  Ferran,  el catòlic, per poder  guanyar la guerra civil, no va tenir cap inconvenient a  aliar-se amb forces mercenàries del país de Bearn i Foix. Com que alhora de la veritat no els poder pagar  la soldada Matxicot i altres capitostos de les tropes es van dedicar a cobrar pel seu compte saquejant els pobres pagesos.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada